Ten humbuk kolem chystaného „Google mobile algo“ vám asi neunikl. A pokud ano, je nejvyšší čas začít jednat. Něco se totiž chystá. Něco velkého, co výsledky vyhledávání na Google asi solidně zahýbe. Dotkne se to totiž více jak 40% výsledků vyhledávání (zatímco třeba Panda postihla cca 12% a Penguin něco přes 4%, globálně). Mobilegeddon je za rohem.

Mobile nezastavíš

Pojďme to vzít od lesa a podívat se nejprve, proč se ten humbuk na nás vlastně řítí.

Je zřejmé, že v posledních letech obliba mobilního internetování setrvale roste. Úměrně tomu, ale roste také používání mobilních zařízení k vyhledávání a objem mobil mobilního trafficu z vyhledávačů. Už delší dobu se předpovídá, že mobilní hledání dříve či později převáží nad desktopovými a všechny serioznější studie naznačují, že by k tomu mohlo dojít už letos.

Přesná čísla vlastně nejsou tak důležitá. Důležitý je trend. Lidé čím dál méně hledají u velkého monitoru a čím dál častěji stojíc někde na jedné noze v tramvaji nebo pohodlně v leže na tabletu. V USA už objem desktopových hledání meziročně dokonce klesá o cca 4%.

 

Mobilní algoritmus Google

Google na tento trend musí logicky reagovat. Snaha odhadnout uživatelskou zkušenost s webem (komfort při jeho používání) a promítnout ji nějak do hodnocení kvality webu a tím i výsledků vyhledávání není žádná novinka. Google už delší dobu pracuje s rychlostí webu, mírou rychlých návratů zpět do výsledků vyhledávání nebo přemírou reklamy v klíčových částech stránky. Nově k tomu chce připojit také zkušenost s užíváním webu v mobilním prostředí (mobile friendly web). Mobilní SEO dostává grády.

Ta se totiž může od té desktopové dramaticky lišit. Podstatně menší display na tabletech (a tím spíš na chytrých telefonech) oproti klasickému monitoru klade před vývojáře i uživatele nové výzvy a překážky:

  • jak rychle se to načte (a víte sami, že u nás v ČR nejsou mobilní data kdovíjaká hitparáda)?
  • zvládnu ty malé mršky prstem ovládat?
  • zobrazí se mi všechno správně?
  • dokážu to vůbec přečíst?

 

Weby se začínají dělit na tři skupiny:

  • weby, které mají tzv. „mobilní verzi“ – při příchodu člověka na web zjistí, že web prohlíží na mobilním zařízení a přesměrují ho na nějak upravenou mobilní verzi stránky (typicky http://m.mujweb.cz – např.mobilní verze Lupa.cz)
  • weby, které jsou tzv. „responzivní“ – při příchodu člověka na web zjistí na čem přesně si web prohlíží a tomu dynamicky uzpůsobí zobrazovaný obsah tak, aby se mu co nejlépe prohlížel a ovládal (např. náš web je responzivní, zkuste si ho prohlídnout na malém displayi, nebo zmenšit okno prohlížeče.)

 

Ačkoliv Google nemá úplně striktní pohled, obecně doporučuje responzivní web před mobilní verzí. Je to opět logické, mobilní verze přidává další URL adresy k indexaci, procházení a pochopení navíc a to jde proti snaze Googlu naopak zpracovávat méně adres a celkově mít „obsažení internetu“ výpočetně snazší a úspornější. Navíc se při tvorbě responzivní verze webu obvykle naseká méně technických chyb.

Jak bude update algoritmu fungovat?

On už vlastně začal před časem, kdy Google začal v mobilních výsledcích vyhledávání upozorňovat na mobilně přívětivé výsledky.

Velký update algoritmu pro mobilní vyhledávání ohlášený na 21.4.2015 změní přístup z pouhého značkování přívětivých webů na jejich upřednostňování v mobilních výsledcích hledání a naopak v posouvání těch méně přívětivých dolů (prozatím pouze na hledání na smartphonech, ale rozšíření na tablety je asi jen otázka času – už proto, že rozdíly mezi smartphony a tablety se nekonečnou variabilitou pomalu stírají). Update se dotkne také viditelnosti a indexace aplikací (což je u nás zatím spíše okrajové téma). Desktopových hledání by se novinka nijak dotknout neměla.

Jak moc a jak přesně se výsledky vyhledávání posunou, to nevíme a těžko předem předjímat. Osobně myslím, že bude záležet hodně na typu oboru a dotazu. U některých SERPů budou „mobilně nevlídné“ skoro všechny weby (a prázdný SERP Google asi vrátit nechce), takže se toho moc nezmění. U jiných (silně konkurenčních ecommerce dotazů) už bude mobilně-ready webů víc a změny mohou být citelné.

Algoritmus nebude jednorázovou záležitostí (jako byl kdysi na startu třeba Penguin), ale bude stálou a stále se rozvíjející součástí vydávání výsledků vyhledávání. Později během roku 2015 by se k němu měl přidat iseparé „mobilní index“ (databáze procházených a vydávaných stránek) – lze tedy očekávat, že Google bude postupně stále přísnější nejen v tom, jak výsledky seřadí ale i v tom, koho se vůbec rozhodne nějak ukazovat.

Důležité také je, že algoritmus bude fungovat na úrovni jednotlivých stránek. Může se tedy stát, že část vašeho webu kritériím vyhovovat bude a část ne, například pokud pro některé specifické typy stránek nebudete mít mobilně přívětivou šablonu.

Má smysl to řešit?

Řešení chyb v podmínkách a zvyklostech mnohých českých web developerů nebude asi vůbec snadná a levná záležitost (čest výjimkách). Přirážky za responzivní verzi webu se běžně pohybují až u 50% z hodnoty nového (redesignovaného) webu. Určitě byste se měli podívat na to, jaký podíl mobilní přístupy z vyhledávání na vašem webu mají zejména jaký je jejich trend.

Ať už je váš podíl mobilních přístupů z organicu jakýkoliv, velmi vám doporučuji začít případné chyby řešit, nebo řešení plánovat. SEO pro mobilní vyhledávání bude sílit na významu ať chcete, nebo ne. Existují všechny předpoklady pro to, že podíl mobilních hledání dál poroste na úkor desktopových a zároveň že Google bude utahovat smyčku. Možná je to pro vás dnes jen pár % lidí, časem by vás ale zaspání doby mohlo setsakra mrzet.

Co přesně si na mobile algo update pohlídat?

Mobilní přívětivost webu si můžete už teď otestovat v nástroji přímo od Google (validátor má i W3C). Ten vám napoví, co Google považuje na vašem webu za chybu. Obdobné informace najdete také v Google Webmaster Tools

kam vám zároveň Google v případě kritických a četných chyb pošle varování a výzvu k opravě chyb.

A co že jsou nejčastější chyby?

  • Příliš malé písmo (= web se špatně čte)
  • Klikací prvky příliš blízko u sebe (=web je zdrcnutý, nedá se pohodlně prstem ovládat)
  • Web je moc pomalý (= lidem se nebude chtít na mobilních datech čekat)
  • Web celkově ignoruje, na čem si ho člověk prohlíží
  • Web blokuje při mobilním přístupu nějaké části obsahu (třeba CSS, Javascript)

Je samozřejmě otázkou k diskuzi, zda jsou kritéria Google pro posouzení mobilní přívětivosti objektivně správně a zda jsou všeobecně a paušálně platná. Osobně se trochu obávám toho, že by mohly z výsledků hledání vypadnout starší, obsahově velmi hodnotné weby, kde už prostě majitelé nemají energii nebo čas na mobilní verzi pracovat (nebo by se jim to zkrátka nevyplatilo). Bude velká škoda, pokud takové weby budou těžko k dohledání, protože na jejich hodnotě pro uživatele se nic nezmění a ta trochu „mobilního diskomfortu“ v používání webu nemusí být nutně vyvážená nástupem technicky vyvoněných, ale obsahově plochých webů. Mobilegeddon tak může pokosit celou řádku nevinných.

Napsat komentář