Tipy/trikyReklama

Reklamní kampaně v Google Analytics bez parametrů

autor: 14.9.201625 září, 2016Žádné komentáře
V případě, že chcete sledovat efektivitu svých online reklamních kampaní pomocí Google Analytics, můžete do cílových URL jednotlivých kampaní přidat speciální odlišovací parametry. Reklamní kampaně vám potom Google Analytics přehledně vypíše v jednom ze svých reportů. Problémem však je, že takto označené URL adresy nejsou moc vhodné například pro vkládání do textových e-mailů a navíc si tak vlastně vytváříte duplicitní stránky. Je tedy nějaké jiné řešení?

Podívejme se na celou věc detailněji. Parametry, které se standardně v Google Analytics využívají jsouutm_source, utm_medium, případně pak ještě utm_campaign, utm_term a utm_content. Speciálně upravená cílová URL adresa tedy může vypadat například takto:

http://www.example.com/?utm_source=zdroj&utm_medium=medium

Vidíte, že vložit takovou adresu do textového e-mailu není to pravé ořechové. Druhým problémem je, jak už jsem naznačil, že jste si tímto způsobem vytvořili duplicitní stránku. Vyřešme tedy nejdříve problém s duplicitní stránkou.

Jak na duplicity

První možností je zakázat indexování těchto stránek v souboru robots.txt – to z pohledu většiny vyhledávačů vyřeší:

Disallow: /*utm_

Druhou možností je zcela se duplicitním URL adresám vyhnout a všechny důležité parametry uvést v rámci části URL označované jako fragment (tedy část začínající znakem #) – fragment se na server neodesílá, takže nevznikají ani duplicity. URL adresa by pak vypadala následovně:

http://www.example.com/#utm_source=zdroj&utm_medium=medium

Jediné, co musíte udělat, aby vše fungovalo jak má, je upravit v rámci měřícího kódu Google Analytics hodnotu následující proměnné:

_uanchor=1

Jak na e-mailovou reklamní kampaň

Předchozími úpravami jsme ale stále nevyřešili ten největší problém – rozumné sledování e-mailových kampaní. Řešení lze najít více, ukažme si jedno z nich. Ideální by bylo, kdyby odkaz v e-mailu mohl vypadat třeba následovně:

http://www.example.com/#kampan

Využijeme možnost uživatelské segmentace návštěvníků, kterou nabízí Google Analytics. Jako segment budeme v našem případě uvažovat všechny návštěvníky, kteří navštívili tuto URL adresu. K označení segmentu Google Analytics nabízí funkci:

__utmSetVar();

Statistiky pro jednotlivé segmenty lze následně sledovat v reportu „Marketing Optimization > Visitor Segment Performance > User-defined“. Takže pak už jen stačí jako segment označit všechny návštěvníky, kteří navštívili danou URL adresu, což lze vyřešit například následujícím javascriptovým kódem, který vložíte do svých stránek:

<script type="text/javascript">
  fragment = window.location.hash;
  if (fragment) __utmSetVar(fragment);
</script>

Napsat komentář