Redesign webu je často ošemetným tématem. Na jednu stranu při redesignu panuje strach, protože nikdo nechce přijít o stávající úspěchy webu, na druhé straně je to příležitost jak leccos změnit, jak se poučit ze starých chyb, jak zareagovat na změřená data a udělat web daleko lepší, než byl kdy předtím.

Náprava starých chyb

Na každém webu se najdou chyby. Redesign je ideální příležitostí pro jejich nápravu. Zpravidla se jedná o chyby:

  • technické (něco nefunguje tak jak by mělo)
  • obsahové/strukturální (na webu jsou data, která jsou neaktuální, výrobky které již nenabízíme, lidé, kteří u nás už nepracují, apod.)

Vylepšení webu

Máte zpětnou vazbu od návštěvníků webu či klientů, že jim nějaká funkce webu schází, nebo naopak, že je nějaká funkce obtěžuje?

Udělejte jim radost a v novém webu tuto funkci vyšperkujte, nebo naopak vynechte. Vylepšením webu může být i zvolení jiného redakčního systému, který vám usnadní správu obsahu. Zastarávání obsahu na webu je často dáno tím, že se firmám stávající obsah špatně edituje a díky tomu odkládají úpravu obsahu webu do poslední chvíle.

V poslední době nejčastějším vylepšením při redesignu je vzhledem k prudkému nárůstu používání mobilních zařízení vytvoření responzivního webu, případně mobilní verze webu.

Revize obsahu

Web časem (pokud se mu nebude věnovat zvláštní péče) začne, ať chcete či ne, boptnat. Na webu budou reference, které už z dnešního pohledu nejsou zajímavé, obsah, který je zastaralý a neaktuální, produkty či služby, které již nenabízíte. Dnešní svět je o neustálých změnách a stejně jako nemůže firma zůstat stále tou samou firmou, ale musí reagovat na okolí ve kterém podniká, měl by s ní reagovat i web.

Při redesignu je více než kdy jindy příležitost razantně sáhnout do struktury webu, pročistit ji od položek, které na webu jsou jen tzv. ze zvyku a zaměřit se na to, co lidé na webu skutečně očekávají a potřebují.

Revize nákladů

Při redesignu webu je na místě provést revizi nákladů. Zjistit kolik reálně provoz webu stojí (jaké jsou pravidelné měsíční poplatky za různé servisní balíčky, správu webu, webhosting, apod.). Často revizí nákladů zjistíte, že investicí do nového webu také ušetříte.

Web se vyvíjí a stejně jako když si koupíte novější auto bude mít nižší emise a nižší spotřebu a tím pádem nižší náklady na provoz, může mít nižší náklady na provoz i web. Ceny konektivity, ceny 1GB místa na serveru se s dobou před několika lety nedají srovnávat – často mají firmy ale nastavené fixní servisní paušály, kdy platí pořád stejně i když jsou reálné náklady na poskytnutí služby stále nižší.

Redesign webu bych přirovnal ke stěhování do nového bytu. Stěhujete se pěkně do nového, čistého a nechcete si tam s sebou tahat staré krabice plné věcí, které jste nevytáhli pět let. Stěhování vás namotivuje k tomu si v těchto věcech udělat pořádek a začít trochu jinak. Důležitý je i psychologický aspekt, kdy si vyhození věci lépe sami před sebou zdůvodníte tím, že se stěhujete do nového. Budete se tak při třídění věcí dívat z jiného úhlu pohledu ne z úhlu „To by se mi mohlo někdy hodit“ ale „tohle jsem nevyužil už x let tak to zahodím“.

Na závěr třeba říci, že redesign není bez rizik v podobě propadu pozic ve vyhledávačích.

Napsat komentář